Girişimciliğin Gücü
2000'li yılların başından bu yana bir çok girişim ve girişimcilik kavramları ile ilgili çeşit çeşit haberler okumaya başladık. Sosyal Medya hayatımıza girdi. Çeşitli firmalar girdi. Hızlı büyümek, ölçeklenmek nedir gibi daha bir çok kavramla ilgilenmeye başladık. Bu yazıyı yazmamı tetikleyen şey aşağıdaki tweetimdir.
ve zaten bu yüzden 18 yıl gibi kısa bir sürede 1 Trilyon dolar mertebesine ulaştı...
— ꉔꋬꋊ🧡 (@c4nus) December 7, 2021
koca koca devlerin koca koca bütçeli koca koca insanların onca kaynakları olanların önüne geçti bu 0'dan yaratılan firma...
GİRİŞİMCİLİĞİN GÜCÜ bu işte!
kolay değil zor evet ama bu... https://t.co/p3aptiIlIG
Tansu Yeğen twitterda kendi hesabında Tesla aracının yazılımının dış evreni nasıl algıladığına dair video paylaşmış ve bu beni düşündürdü. Çünkü Tesla şirketi 2003 yılında kuruluyor. Otomotiv sektöründe olan Ford, Mercedes, Toyota, Volkswagen gibi bir çok şirketin 10 yıllardır var olduğu düşünülürse bu 18 yıllık şirket çok yeni daha.
Peki diğer kocaman 70 100 yaşlarındaki şirketlerin kocaman bütçeleri ve kocaman ekiplerini geçerek bu şirket nasıl daha başarılı ve değerli oldu. Tesla şirketi 1 Trilyon dolar değerlemeye ulaşan ilk otomotiv firması oldu bu yıl. Bu demektir ki otomotiv sektörünün en büyük şirketidir. ve tüm bunları 18 yıl gibi bir sürede yaptılar.
Ama nasıl?
Buradaki en önemli fark Tesla'nın GİRİŞİMCİLİK ekosistemine sahip bir start-up kültürünü oturtmasıdır şirkete diye düşünüyorum.
Girişimcilik ekosistemi ne demektir? Start-up kültürü nedir? Bunlara dair de ayrı bir yazı yazacağım. Şimdilik konumuzdan sapmayalım.
Tabi bir de muhteşem vizyoner bir liderin olduğunuda unutmadan söyleyelim. Elon Musk. Kendisine çoğu kişi hayran ama çoğu kişi onu anlamak ve yaptıklarını uygulamaktan uzak diye düşünüyorum, burası ayrı bir konu.
Bir girişimde kaynaklar:
- Fikirler / Projeler (Bu çok önemli)
- Vizyonlar
- İnsanlar
- Para
- Zaman
- Rakiplerden Ayrışmak
- Ürünlerini konvansiyonel sınırları içinde hazırlamamak, sınırları kırmak
- İnsan kaynağını çok iyi yönetmek
- Start-up kültürünü şirket kültürü haline getirmek ve büyüdükçe kurumsallaşmaya karşı direnmek
- İnsan kaynağını doğru seçmek