Girişimciliğin Gücü

2000'li yılların başından bu yana bir çok girişim ve girişimcilik kavramları ile ilgili çeşit çeşit haberler okumaya başladık. Sosyal Medya hayatımıza girdi. Çeşitli firmalar girdi. Hızlı büyümek, ölçeklenmek nedir gibi daha bir çok kavramla ilgilenmeye başladık. Bu yazıyı yazmamı tetikleyen şey aşağıdaki tweetimdir. 


Tansu Yeğen twitterda kendi hesabında Tesla aracının yazılımının dış evreni nasıl algıladığına dair video paylaşmış ve bu beni düşündürdü. Çünkü Tesla şirketi 2003 yılında kuruluyor. Otomotiv sektöründe olan Ford, Mercedes, Toyota, Volkswagen gibi bir çok şirketin 10 yıllardır var olduğu düşünülürse bu 18 yıllık şirket çok yeni daha. 

Peki diğer kocaman 70 100 yaşlarındaki şirketlerin kocaman bütçeleri ve kocaman ekiplerini geçerek bu şirket nasıl daha başarılı ve değerli oldu. Tesla şirketi 1 Trilyon dolar değerlemeye ulaşan ilk otomotiv firması oldu bu yıl. Bu demektir ki otomotiv sektörünün en büyük şirketidir. ve tüm bunları 18 yıl gibi bir sürede yaptılar. 

Ama nasıl?

Buradaki en önemli fark Tesla'nın GİRİŞİMCİLİK ekosistemine sahip bir start-up kültürünü oturtmasıdır şirkete diye düşünüyorum. 

Girişimcilik ekosistemi ne demektir? Start-up kültürü nedir? Bunlara dair de ayrı bir yazı yazacağım. Şimdilik konumuzdan sapmayalım.

Tabi bir de muhteşem vizyoner bir liderin olduğunuda unutmadan söyleyelim. Elon Musk. Kendisine çoğu kişi hayran ama çoğu kişi onu anlamak ve yaptıklarını uygulamaktan uzak diye düşünüyorum, burası ayrı bir konu.

Bir girişimde kaynaklar:

  1. Fikirler / Projeler (Bu çok önemli)
  2. Vizyonlar 
  3. İnsanlar
  4. Para
  5. Zaman
Ana malzemeler bu 5 maddedir. Bu 5 maddeyi kullanarak istediğiniz gibi yemek yapabilirsiniz. Elon Musk'tan önce de Tesla vardı, Elon Musk sonradan dahil oldu Teslaya. Tesla'nın fikirleri ve projeleri ile yolculuk başladı aslında. Onun etrafında insanlar toplandı. Ama bu yetmiyor. İnsanların hem toplanmasında hem de kalıcı olmasında onlara bir tür aşılama yapılması gerekiyor. Fikir bu noktada yetersiz kalıyor işte. Bazı vizyonların belirtilmesi gerekiyor. Elon Musk bu noktada devreye girdi. Daha sonrasında ise İnsan Kaynağı geliyor. Düzgün insanları bulmak, onları motive etmek, onlara tam potansiyel çalışabilecekleri bir ekosistem yaratmak, onların adanmışlıklarını ortaya çıkarmak, onların birbirleri ile bir bütün olarak hareket edebilmelerini yani ekip olmalarını sağlatmak. İnsan Kaynağını yönetmek çok önemli. 

Gelelim Para ve Zaman Kaynaklarına, Elon Musk hem para koydu hem yatırımcı konularında ilişkileri çok iyi yönetti. Aynı zamanda hem de paranın içeride nasıl kullanılacağı konularında da önemli işler yapıldı diye düşünüyorum. Zaman da bir diğer önemli nokta. 

Okay kaynaklar çok iyi kullanıldı falan fakat tabi çıkan ürün ve bu ürünün market uyumu da çok önemli. 

Biliyorsunuzdur ilk arabalar aslında elektrikliydi 1900'lü yılların başında, sonra ne olduysa (bu kısım aslında belli ama konuyu fazla uzatmak istemiyorum) petrol kaynaklı araçlar piyasada olmaya başladı. O yıllarda Tesla çıksaydı başarısız olacaktı. Ama 2000'lerde artık ortam hazırdı bu duruma, aynı zamanda küresel ısınma sorunu da ortadayken, çok güzel bir gelişme idi bu. 

Bu arada teslanın 4 tekeri olan bir yazılım olduğunu da belirtmeden geçemeyeceğim. Yani diğer arabaların aksine Tesla yazılıma çok önem verdi. Normal sadece bir elektrikli araç yapmaya çalışmak yerine yolu tanıyan, yola göre hareket edebilen yani işlemler de yapabilen, veriler toplayan bir nevi kendi kendi bazı işlemleri gerçekleştirebilen bir ürün yaptılar ki bu noktada diğer bir çok rakiplerinden ayrıştılar. 

O zaman Tesla neleri düzgün yapmış bir yazalım
  1. Rakiplerden Ayrışmak
  2. Ürünlerini konvansiyonel sınırları içinde hazırlamamak, sınırları kırmak
  3. İnsan kaynağını çok iyi yönetmek
  4. Start-up kültürünü şirket kültürü haline getirmek ve büyüdükçe kurumsallaşmaya karşı direnmek
  5. İnsan kaynağını doğru seçmek
Sonuç olarak 18 yıllık 0'dan yaratılan Tesla bugün Mercedes veya Fordu değer ve büyüklük bakımından geçmiş durumdadır. Bu çok önemli bir başarıdır. 





Girişimciliğin Gücü Girişimciliğin Gücü Reviewed by CI on December 30, 2021 Rating: 5

Hover Effects

TRUE

Kadim Toltek Öğretisine Göre

  1. Ağzınızdan çıkan sözlere dikkat!
  2. Hiçbir şeyi şahsi algılamayın
  3. Varsayımlarda bulunmayın
  4. Elinden gelenin en iyisini yap